5.
Seuraavaksi säädät monitorin "brigthness eli kirkkaus"
-säädintä - se on "oikeasti" monitorin kuvan
tumman pään säätö - siten, että
ylläolevan gamma.gif -kuvan B-P sarakkeen 0,4% -shakkiruutu
katoaa mutta 0,8% erottuu.
Jos siis molemmissa pystyissä pikkupalkeissa
erottuu ruutukuvia on monitorisi liian kirkas ja jos kummassakaan ei
erotu ruutuja on monitorisi liian tummaksi säädetty. Samaa
säätöä voi tarkkailla vasemmanpuoleisen Black-Point
palkiston alimpien portaiden tasaisuudesta.
Jos näyttösi ja/tai näytönohjaimesi
säätömahdollisuudet sallivat, voit tarvittaessa käyttää
gamma.gif -kuvaa myös värien säätöön.
Katso kuvaa aika kaukaa ja siristä silmiäsi, kunkin palkiston
vasemman puolen rasteroimattoman ja oikean puolen rasteroidun palkin
tulee sulautua niin, ettei niissä näy mitään eroa,
ei värissä eikä tummmuudessa.
Jos käytät Adobe-Gamma -säädintä
monitorin profilointiin, on tämä gamma.gif kuva paljon parempi
referenssi kuin Adoben oma onneton kolmen värirasterin järjestelmä.
Adobe-Gammalla sinisen värin säätö on miltei arpomista
ilman tällaista hyvää referenssikuvaa.
6.
Teippaa monitorin säädöt kiinni
niin, että et itse, eikä varsinkaan kukaan satunnainen
käyttäjä pääse vahingossakaan säätelemään
monitoria. Jos olet kiinnostunut gamma.gif -kuvan tarinasta, avaa
www.aim-dtp.net.
Löydät noilta sivuilta todella paljon arvokasta kalibrointitietoa
ja linkkejä.
7.
Jos käytössäsi on PC ja
Photoshop, käynnistä Adobe gamma ja säädä
arvot ohjeen mukaan paikoilleen. Ohita kuitenkin jo tehty monitorin
fyysinen säätäminen, jonka olet jo tehnyt edellä
gamma.gif -kuvan kanssa.

Adobe Gamma -ohjelma piiloutuu uusissa Adoben tuotteissa
järjestelmän Control Panel -osaan.
Macintoshin OS-X
-käyttöjärjestelmän oma monitorin kalibrointiosuus
on paljon parempi kuin Adobe Gamma - käytä siis Macin maa
Color Sync kalibroitnia ja gamma.gif.kuvaa. Ohita myös Macissä
ohjeiden kohta jossa pyydetään monitorin fyysistä saatöä,
jos se on jo tehty yllä kuvatulla gamma.gif kuvaa hyödyntävällä
metodilla.
8.
Photoshopissa täytyy Color Settings olla
ainakin Workin Spaces RGB -kohdassa alla olevan kuvan mukaisesti.
Photoshop 6 ja 7 versiot käyttävät
Gray -asetuksena Dot Gain 15%, se tuottaa kovin toisenlaiset K -arvot
Info -ikkunaan kuin aikaisemmat versiot. Jos olet tottunut käyttämään
kuvaa säätäessäsi K -arvoja muuta Gray -kohtaan
5.5 version oletusarvoarvo Gamma 2.2.
CMYK Euroscale Coated v2 -versiosta on jo paljon painojen hyviä
kokemuksia. Tämä v2 vaikuttaa erittäin hyvältä
värierottelun oletusarvolta laadukkaaseen painotyöhön
- varsinkin luontokuvien sinisten ja vihreiden toistumisen osalta.
9.
Nyt voit luottaa siihen, että kun lataat
selaimelta kuviamme, näet ne sellaisena kuin me olemme ne tuottaneet
ja ne ovat samoja hienoja kuvia myös Photoshopissasi ja mikä
tärkeintä lopullisessa käyttökohteessasi.
Jos työskentelet RGB -tilassa, muista välilllä
käyttää CMYK -prewiew -asetusta Photoshopissa nähdäksesi
millaisia muutoksia paino- tai tulostusprosessi tuo kuvaan.

Leukun kuvat on aina käsitelty AdobeRGB väriavaruudessa
ja downloudattavat kuvat on myös varustettu AdobeRGB -profiililla.
Jos koneesi leukukuvia avattessa kysyy konvertoidaanko värit, tarkista,
että avaruus johon kuvat tulevat on AdobeRGB. Leukun kuvaruutukuvat
ovat sRGB avaruudessa ja pikkukuvista on selaustehon lisäämiseksi
poistettu väriprofiili kokonaan.
Jos Photoshoppisi aikoo kääntää
kuvat sRGB -avaruuteen, vastaa Cancel ja aseta Photoshoppisi Working
Space AdobeRGB:ksi ennenkuin jatkat työskentelyä.
Varinhallinnasta voit ladata myös erillisen PDF -monisteen Photoshop
sivultamme tai klikkaamalla
tästä.
P.S. Aivan näin yksinkertaista ei monitorin
kalibrointi ole. Jos teet ammatiksesi kuvankäsittelyä painettavaksi
suosittelemme asiaan paneutumista perusteellisemmin ja monitorien kalibroimista/kalibroittamista
mittalaitteilla.